רכבים חשמליים (EV) צוברים תאוצה בשנים האחרונות, ואנחנו פוגשים אותם יותר ויותר – ברחובות, בפרסומות, ואולי גם בחנייה הפרטית שלנו. הרכב החשמלי הוא אלטרנטיבה אטרקטיבית לרכבים בעלי מנועי בנזין. אך למרות הפופולריות הגוברת, עדיין קיימים מיתוסים רבים סביב רכבים חשמליים – ובפרט בנושא הסוללות לרכב חשמלי. בשורות הבאות נציג כמה עובדות מעניינות על סוללות לרכב חשמלי, וגם נפריך כמה מהמיתוסים היותר נפוצים בקשר לסוללות האלה. מוכנות? בואו נצא לדרך!
מיתוס #1: סוללות לרכב חשמלי הן יקרות
עובדה: מחירי הסוללות יורדים בהתמדה בשנים האחרונות, כתוצאה ממספר גורמים. טכנולוגיית הייצור של סוללות לרכב חשמלי הולכת ומשתפרת, ובמקביל – פחות ופחות חסמי ניצבים בפני יצרני הסוללות, ולכן ההיצע גובר. השורה התחתונה: מחירי הסוללות יורדים לאורך זמן, וכבר כיום עלות הסוללה מהווה חלק קטן יותר מהמחיר הכולל של הרכב החשמלי. התחזית לעתיד היא שמחירי הסוללות לרכב חשמלי יוסיפו לרדת – וזו עוד סיבה להדק את חגורות המושב בכל נסיעה.
ועוד עובדה בעניין העלויות: סוללות יוני ליתיום – הטכנולוגיה העתידית
סוג הסוללה הנפוץ ביותר ברכבים חשמליים בעשורים האחרונים היא סוללת יוני ליתיום, המוכרת גם בשם "ליתיום-יון". סוללות אלו מציעות צפיפות אנרגיה גבוהה, טווח נסיעה ארוך וחיי סוללה ארוכים, אך יש להן מספר מגבלות. בשנים הקרובות צפויות להיכנס לשימוש טכנולוגיות חדשות, כגון סוללות ליתיום-גופרית וסוללות מצב מוצק, שנמצאות בפיתוח. הן מתוכנות להגדיל עוד יותר את טווח הנסיעה ואת חיי הסוללה, תוך הפחתה נוספת של העלויות.
מיתוס #2: לרכב חשמלי יש טווח נסיעה מוגבל
עובדה: טווח הנסיעה של כל רכב חשמליים גדל בהתמדה. דגמים רבים המוצעים כעת בשוק נהנים מטווח נסיעה של מאות קילומטרים. הטכנולוגיות החדשות של הסוללות צפויות להגדיל עוד יותר את טווח הנסיעה. כך יהפכו כלי הרכב החשמליים למתחרים גם בתחום הנסיעות הארוכות.
ועוד עובדה בעניין טווח הנסיעה: טעינה מהירה – פתרון נוח וזמין
זמן הטעינה של רכבים חשמליים תלוי בהספק עמדת הטעינה. כאשר זמן הטעינה המהירה הוא קצר וניתן להחזיר את הסוללה למצב כמעט טעון לגמרי – טווח הנסיעה המעשי כמעט מוכפל. כיום, עמדות טעינה מהירות מותקנות ביותר ויותר תחנות דלק ואזורי התרעננות לאורך הכבישים המרכזיים. הודות לכך, אפשר להחזיר את הסוללה לרמת טעינה של 80% תוך 30 דקות בלבד – זמן בהחלט סביר להפסקה בזמן נסיעה ארוכה.
מיתוס #3: סוללות לרכב חשמלי אינן ידידותיות לסביבה
עובדה: אמנם, סוללות לרכב חשמלי אינן מיוצרות מנבטי חיטה או מפלסטיק ממוחזר. ייצור סוללות לרכב חשמלי צורך אנרגיה רבה. אך למרות הכל – הזיהום שנגרם בתהליך זה הוא קטן משמעותית מזיהום האוויר הנפלט מרכבים בעלי מנועי בנזין לאורך זמן. עוד יש לזכור, שהסוללות מיוצרות במפעל שנדרש לעמוד בתקנים קפדניים כך והפגיעה בסביבה היא מוגבלת. בנוסף, ניתן למחזר סוללות לרכב חשמלי, ולהפחית עוד יותר את ההשפעה הסביבתית.
מה מכין העתיד לסוללות לרכב חשמלי?
טכנולוגיות סוללות חדשות נמצאות בפיתוח מתמיד, ומבטיחות להפוך את הרכבים החשמליים לנגישים ולזמינים יותר. בעתיד, סוללות לרכב חשמלי יהיו בעלות טווח נסיעה ארוך יותר, זמן טעינה קצר יותר, חיי סוללה ארוכים יותר ועלויות נמוכות יותר.
לסיכום: סוללות לרכב חשמלי, לא מה שחשבתם!
סוללות לרכב חשמלי הן מרכיב מרכזי בטכנולוגיה המהפכנית של רכבים חשמליים. למרות המיתוסים הרבים שנקשרו בהן, הסוללות האלו מציעות יתרונות רבים. יתרונות הן מבחינה כלכלית, הן מבחינה סביבתית והן מבחינת חוויית הנהיגה. בעתיד הקרוב, ייכנסו לשימוש טכנולוגיות סוללות חדשות שצפויות להפוך את הרכבים החשמליים לפתרון התחבורה המועדף.
למאמר נוסף בסדרה: חלק 2