מערכת הקירור של הרכב נועדה לשמור על המנוע מפני התחממות יתר, ונוזל הקירור הוא מרכיב חשוב ומרכזי בהצלחת המשימה הזו.
מה קורה אם אין נוזל קירור, או אם יש תקלה כלשהי במערכת הקירור וטמפרטורת המנוע עולה? התוצאה יכולה להיות נזק קיצוני למנוע, ואפילו לסכן את הנוסעים, כמו למשל במקרה של דליקה במנוע כתוצאה מהתחממות יתר.
נוזל הקירור לא אמור 'להיגמר' כי הוא חלק ממערכת סגורה. אז למה כן צריך לבדוק את מפלס נוזל הקירור, להחליף ולהוסיף? כי מדובר במערכת, ויש בה מדי פעם פחת כלשהו – נזילה קטנה, דליפה לא מורגשת, והדרך הקלה לגלות זאת היא באמצעות בדיקת מפלס נוזל הקירור.
נוזל הקירור נבדק בכל מקרה במסגרת הטיפול התקופתי של הרכב, אבל בגלל התפקיד החיוני שלו אנחנו ממליצים לבדוק את מפלס נוזל הקירור אחת לחודש לפחות. זה לוקח שתי דקות ויכול לחסוך הרבה זמן, כסף ודאגות.
איך בודקים את מפלס נוזל הקירור?
את הבדיקה יש לעשות בזמן שהנוזל "קר" – כלומר, כשהמנוע לא חם (לא אחרי נסיעה, ולא אחרי שעמד בשמש). המפלס צריך להיות בין הסימונים F (מלא, full) ל-L (נמוך, low).
כאשר המנוע חם, נוזל הקירור (שיכול להיות חם מאוד) עלול להתיז עליכם וזה עניין מסוכן. ובכל מקרה, כמו כל נוזל בטבע – כשהוא מתחמם הוא מתרחב, ולכן המדידה תהיה לא מדוייקת (המיכל ייראה מלא למרות שלמעשה חסר נוזל).
איך מוסיפים נוזל קירור?
גם את ההוספה חשוב לעשות כאשר המנוע קר.
נוזל הקירור הוא לא ממש קרם טיפוח, לכן חשוב להימנע מנזילה שלו על חלקי המנוע. כדי לעשות זאת, מניחים בד סופג מסביב למכסה הרדיאטור, שיספוג טיפות ועודפים שעלולים לצאת.
באיזה נוזל קירור להשתמש?
חשוב להשתמש אך ורק בנוזל קירור שמכיל מים רכים.
אנחנו לא ממליצים על נוזלי קירור אלכוהולי או עם מתנול. עדיף גם לא לערבב נוזלים כאלה בנוזל הקירור.
ומה לגבי "אנטי פריז"?
נוזל מונע קיפאון – "אנטי פריז" מומלץ לשימוש רק אם אתם גרים באזורים בהם הטמפרטורה בחורף יורדת מתחת לאפס. התמהיל הדרוש: בין 35% ל-60% מסך נוזל הקירור צריך להיות נוזל מונע קיפאון. אם חלקו של ה"אנטי פריז" הוא מתחת ל-35% או יותר מ-60%, היעילות שלו תיפגע.
ומה עוד חשוב לדעת?
חשוב להסתכל על לוח המחוונים, ולעקוב אחרי מד הטמפרטורה של המנוע ואחרי נוריות האזהרה השונות. עלייה בחום המנוע יכולה לגרום לנזק משמעותי – עד כדי החלפה של המנוע! – ולכן חשוב מאוד לעקוב אחרי חום המנוע.
ועוד דבר שמעניין לדעת וחשוב לזכור: לנוזל הקירור תפקידים נוספים, כמו למשל מניעת קורוזיה וסיכוך חלקיה של משאבת המים. נוזלי הקירור נבדלים בתכונות שלהם, המותאמות לתכונות המנוע אותו הם מצננים. למשל, במנוע יצוק אלומיניום נעשה שימוש בנוזל קירור שונה מאשר במנוע יצוק ברזל; וכך גם מכוניות היברידיות או חשמליות ישתמשו בנוזל מותאם לתכונותיהן.
שלא נדע: מה עושים אם חום המנוע עולה?
אם החום של המנוע עולה, נורית האזהרה נדלקת או שהמחוג במד-החום עולה לכיוון האזור האדום, יש בעייה במערכת הקירור. ניתן להתקשר לקבל מאיתנו ייעוץ טלפוני, ובכל מקרה – מומלץ לעצור (באופן בטוח) בצד הדרך, עדיף במקום מוצל, ולתת למנוע להתקרר.
ניתן לפתוח את מכסה המנוע כדי לאוורר, אבל בהחלט לא מומלץ לשפוך על המנוע החם מים.
נסיעה בטוחה וקרירה!