אורך חיי הסוללה – ואיך שומרים עליו

ליבה של המכונית החשמלית הוא הסוללה, ובשורות הבאות נרחיב על אחד המאפיינים החשובים ביותר של הסוללה – אורך החיים שלה. זה חשוב לנו בסלולרי, וחשוב עוד יותר ברכב.
הסוללה, או אם נדייק – מארז הסוללות, היא בעצם הדבר החדש שמגדיר את החיים שלנו: כמה רחוק נוכל לנסוע מצד אחד, וכמה זמן נמתין עד שהמכונית תיטען.

אז נתחיל בהסבר קצר על "המארז": הסוללה של המכונית החשמלית היא למעשה מארז של סוללת מתח גבוה. כל מארז מורכב משני מודולים של סוללות, ובכל מודול יש מספר תאים של מצבר (ממש כמו של מכונית רגילה). כל "יחידה" כזו מחוברת ביחד, ומספר יחידות כאלה מהוות את "הסוללה החשמלית".

מחשב הניהול המרכזי אחראי על כל המערכות שעובדות בסוללה, והוא יודע בכל זמן נתון כמה אנרגיה נותרה בכל אחד מהמודולים. את המידע המחשב מקבל מיחידות הבקרה שאחראיות גם על השמירה והוויסות של טמפרטורת העבודה. וויסות הטמפרטורה מתאפשר באמצעות נוזל הקירור המיוחד של הסוללה, שאת הצנרת שלו ניתן לראות בצידי הסוללה.

שמירה על אורך חיי הסוללה החשמלית – איך מתקנים בה תקלות?

האם צריך להחליף את כל הסוללה במקרה של תקלה? ובכן, מכיוון שהסוללה היא מעין מבנה שמורכב ממספר יחידות, ניתן למקד את הטיפול ביחידה התקולה בלבד מבלי להחליף את הסוללה כולה.
המחשב מכוון אותנו ליחידה בה אירעה התקלה, ועכשיו נותר רק לפתוח את המארז, להחליף את המודול הספציפי שדורש החלפה, לסגור בחזרה – ולצאת לדרך בחזרה.
זה אמנם נשמע קל, אבל זה בהחלט משהו ש"לא מומלץ לנסות בבית", אלא במעבדת הסוללות החשמליות המרכזית שלנו במרכז השירות הילוך שישי בראשון לציון. המעבדה שלנו היא הראשונה בארץ לתיקון סוללות חשמליות ברכב, והיא פועלת לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר של היצרן.

שמירה על אורך חיי הסוללה החשמלית – איך השפעה יש לטמפרטורה?

כמו לכל מוצר טכנולוגי, גם לסוללה החשמלית יש "טווח עבודה" מוגדר מבחינת טמפרטורה, וטווח טמפרטורות כללי שהסוללה יכולה לעמוד בו.
כללית, הסוללה החשמלית "מעדיפה" טמפרטורות שהן מעל האפס מאשר מתחת לאפס (לכן היא מאוד מרוצה ממזג האוויר בישראל!), למרות שגם בקור היא יודעת לעבוד מצוין. הטווח המלא הינו בין מינוס 40 מעלות לפלוס 70 מעלות.
בנוסף, הסוללה מבוקרת מבחינת טמפרטורה, ויש לה מערכת קירור משל עצמה שאחראית לקרר ולווסת את טמפרטורת העבודה במקרה הצורך – והיא עושה זאת עצמאית, בעזרת יחידת ניהול המחולקת גם היא ליחידות בקרה קטנות לכל מארז של סוללות.
כיוון שמדובר ברכיב של מתח גבוה, הוא חייב לעמוד ברמות תקינות רבות הנוגעות בעיקר לבטיחות וריסוק, הסוללות עומדות בכל התקינות הללו.

לסיכום, הסוללה היא הרבה מעבר לכמה מצברים מחוברים – היא מוצר טכנולוגי מובהק, שנועד לתחזוקה פשוטה למרות שהיא מתוחכמת ומתקדמת.

השמירה על הסוללה והארכת חייה היא בידיים שלנו – והנה שני טיפים קלים ליישום שיעזרו לכם לשמור עליה:

1. רצוי (ומומלץ!) לטעון בטעינת AC (זרם חילופין), כלומר טעינה ביתית שידועה גם בשם "טעינה איטית". כמה להטעין? ההמלצה היא להטעין קצת פחות מהמקסימום. אחד הפיצ'רים החביבים במכונית החשמלית הוא האפשרות להגדיר (לתכנת) בכל רכב את רמת הטעינה הכדאית והרצויה עבורו. ההמלצה שלנו היא להגיע ל-80% עד 90% מהסוללה, וזהו המצב האופטימלי לאורך זמן.
2. לגבי חניה, בעיקר בישראל ביולי אוגוסט מומלץ לחנות במקומות מוצלים כדי לשמור את התנאים האופטימליים לשמירת חיי הסוללה.

השארת תגובה

מעוניינים שנחזור אליכם?
השאירו פנייה

שירות ומכירה 6306*

שעות פעילות
ראשון – חמישי: 7:30-16:30 | שישי: 7:30-13:00

מאמרים אחרונים שעלו

עקבו אחרינו

כלי נגישות